مسجد امام حسین علیه السلام

گروهی ار بچه های مسجد امام حسین علیه السلام

مسجد امام حسین علیه السلام

گروهی ار بچه های مسجد امام حسین علیه السلام

پاسدار طراز انقلاب اسلامی از منظر امام خامنه ای

امام خامنه ای: سپاه برای حفاظت از انقلاب، حتماً باید از تحولات و جریانهای عرصه های مختلف شناخت کافی و کامل داشته باشد. پاسداری از انقلاب نیازمند شناخت دقیق واقعیت هاست.





  پاسدار در لغت به معنی نگهبان و مراقب است و پاسدار و پاسداران، آن کسانی هستند که در حساس ترین لحظات  تاریخ از میان خلق برمی خیزند و همچون دژی مستحکم مردانه و شجاعانه در جهت رسیدن به حق و حقیقت و حفظ آن گام برمی دارند. در تاریخ تمدن بشری کم بوده اند آدمیانی که برای بر افراشته داشتن چراغ حق و ترویج اخلاق کریمه، تمامی هستی و آمال خود را بر سر هدف خویش بگذارند. کمربستن برای احیای حقیقت خواهی، همتی جانانه می‌طلبد که تنها از مردانی چون حسین(ع) برمی آید که آزادگی و شور حقیقت جوئی اش چنان حماسه ای آفرید که تا زمان، زمان است نامش جاودان و موجب احترام انسانهای حق طلب است و خواهد بود.

امام حسین(ع) هنگامی که تحریف گران حقیقت و تقدیس کنندگان خشونت، از سنت وسیره پیامبر اکرم(ص) و آنچه خداوند در شریعت اسلامی و از زبان قرآن بنا نهاده بود تصویری مغایر با واقعیت ارائه کردند، برخود تکلیف دید تا برای احیای آن سنت از کف رفته و نهادینه کردنش در میان امت اسلام، قیام تاریخی و حماسی اش را آغاز کند و بدین ترتیب از دین پیامبر خود پاسداری نماید. که این در حقیقت تجلی شجاعت پدرش، علی(ع) بود در پاسداری ازرسول خدا در کنار ستون حرس که بدین زیبایی دراعتلای پرچم دین خدا پدیدار گشت. بی شک حسین (ع) تبدیل به الگوی کامل و جاودانه پاسداری از ارزش ها برای رادمردان تاریخ گشت.

می توان نمونه هایی از رادمردی پاسداران را در تاریخ انقلاب اسلامی ایران یافت. پاسدارانی که در دفاع از کیان و کشور خود به فداکاری پرداختند. افرادی که با روحیه شهادت طلبی، انسجام درونی و خلاقیت نظامی در صحنه های مختلف به نبرد پرداختند.

در طول هشت سال دفاع مقدس و فراز و نشیب های پس از انقلاب، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله نهاد هایی بود که در کنار دیگر اقشار نظامی و پاسداران گمنام ایران اسلامی با اقتدا به مولای خود سید مظلومان علیه الصلوة و السلام، نجات بخش ملت ایران و اسلام عزیز بوده و در پاسداری از انقلاب و هدف های آن عاملی مؤثر و رکنی رکین بوده و هست.

به مناسبت 3 شعبان ،تولد مبارک امام حسین و روز پاسدار به بررسی جایگاه پاسدار طراز انقلاب در فلسفه فکری امام خامنه ای به صورت مجمل خواهیم پرداخت.

 

جایگاه پاسدار انقلاب اسلامی در اندیشه امام(ره) و رهبری

ابتدا به این موضوع می پردازیم که وجه تسمیه تولد امام حسین(ع)و روز پاسدار در چیست.علت اینکه امام حسین ،پاسدار واقعی است و اینکه پاسداران معیارشان باید امام حسین باشد در چیست؟

خطراتی که اسلام را به عنوان یک پدیده عزیز تهدید می کند، از قبل از پدید آمدن و یا از آغاز پدید آمدنش از طرف پروردگار، پیش‌بینی شده است و وسیله مقابله با آن خطرات هم ملاحظه شده و در خودِ اسلام و در خودِ این مجموعه، کار گذاشته شده است. مثل یک بدن سالم، که خدای متعال قدرت دفاعی اش را در خودِ آن کار گذاشته است.اسلام یک پدیده است و مثل همه پدیده‌ها، خطراتی آن را تهدید می کند و وسیله‌ای برای مقابله لازم دارد.

دو خطر عمده، اسلام را تهدید میکند که یکی خطر دشمنان خارجی و دیگری خطراضمحلال داخلی است. دشمن خارجی یعنی کسی که از بیرون مرزها، با انواع سلاحها، موجودیت یک نظام را با فکرش و دستگاه زیربنایی عقیدتی اش و قوانینش و همه چیزش هدف قرار می دهد.از بیرون یعنی نه از بیرون کشور. از بیرون نظام؛ ولو در داخل کشور باشد.

 دشمن و آفت دوم، آفتِ «اضمحلال درونی» است. یعنی در درون نظام، بر اثر خستگی، بر اثر اشتباه در فهم راه درست، بر اثر مغلوب احساسات نفسانی شدن و بر اثر نگاه کردن به جلوه‌های مادّی و بزرگ انگاشتن آنها، ناگهان در درون، دچار آفت‌زدگی شوند. این، البته خطرش بیشتر از خطر اوّلی است. این دو نوع دشمن - آفت برونی و آفت درونی - برای هر نظامی وجود دارد. اسلام برای مقابله با هر دو آفت، علاج، معین کرده و جهاد را گذاشته است. جهاد، مخصوص دشمنان خارجی نیست. رهبر انقلاب می فرماید" معنای پاسداری با همه‌ی ابعاد، ابزارها و وسائل ممکن آن، در وجود مقدس سیدالشهداء (سلام الله علیه) متجسد است"(.۱۳۹۰/۰۴/۱۳بیانات در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران)

در بیان امام خمینی (ره)نیز پاسداران را با جوانان صدر اسلام تشبیه می کند که این تشبیه نشان دهنده ی اهمیت خدمت به اسلام است.شما پاسداران مثل جوانهای صدر اسلام هستید.("صحیفه نور"، ج 5، ص 145) شما مثل سربازان صدر اسلام (هستید) که با جان و دل و با عشق و علاقه به اسلام خدمت کردند، به اسلام خدمت کردید و می‌‏کنید. من امیدوارم خدای تبارک و تعالی همان اجری را که به پاسداران اسلام در صدر اسلام عنایت فرموده است، به شما برادران عزیز عنایت فرماید.("صحیفه نور"، ج 6، ص 5)

با روشن روشن پاسدار واقعی و اقتداء پاسداران امروزی به آن معیار کامل، به صورت مختصر به ویژگی های یک پاسدار طراز انقلاب در کلام رهبر انقلاب اشاره می کنیم:

 

ویژگی های یک پاسدار طراز انقلاب در کلام رهبر انقلاب

1-   هویت پاسداران

بعضی از افراد تلقی محافظه کارانه از مجموعه سپاه دارند و سپاه را خواهان وضع موجود تلقی می کنند در حالی که این برداشت از سپاه نه تنها مورد تایید رهبر انقلاب نیست بلکه با ذات سپاه نیز در منافات هست.سپاه ،پاسدار دستاوردهای انقلاب است .انقلاب یک موجود زنده و پیش رونده می باشد.جنب و جوش در همه ابعاد ذاتی ماهیت سپاه می باشد رهیر انقلاب می فرماید"حفظ انقلاب یعنی حفظ همین حالت پیش‌‏روندگی و پیش‌‏برندگی. پاسداری از انقلاب، به این معناست. اگر ما اینجور نگاه کردیم و مفهوم پاسداری را اینجور فهمیدیم، آن‌‏وقت آن طراوت و شور و هیجانی که در حرکت پاسداری هست، مضاعف خواهد شد"13/4/1390)

 

2-   برگزیده بودن پاسداران

فعالیت در هر مجموعه یا با رضایت یا عدم رضایت فرد همراه است.اما فعلیت در سپاه به عنوان پاسدار انقلاب به تعبیر رهبر انقلاب یک لطف الهی محسوب می شود که این باعث سنگینی کار پاسداران می شود رهبر انقلاب در این مورد می فرماید" مسؤولیت در مجموعه‌ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک موهبت الهی بدانید"(.۱۳۷۴/۰۶/۲۹بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه)

 

3-   الگو بودن پاسداران در عرصه ی علم،جنگ و معنویت

بعضی افراد پاسداران را منحصر در جنگ و رزم می دانند و به عنوان یک نیروی صرفا نظامی می شناسند در حالی که این تحلیل با واقعیت سازگار نیست .یک پاسدار طراز انقلاب هم در عرصه ی جنگ باید سرآمد باشد هم در عرصه ی علم و هم در عرصه ی معنویت.رهبر انقلاب در این مورد می فرماید" سپاهی ما، اگر در میدان جنگ رزمنده‌ی خوبی است، در میدان علم هم آزمایشگر و سازنده و مخترع خوبی است"(.۱۳۷۱/۱۱/۰۶بیانات در دیدار جمعی از پاسداران)و ادامه می دهند" جوانان عزیز سپاهی و بسیجی کوشش کنند که قله‌های معنویت و معرفت را هدف تلاش جوانانه‌ی خود قرار دهند"(.۱۳۸۱/۰۶/۰۳پیام‌ به مناسبت‌ صعود یکصد و پنجاه‌ هزار نفری‌ ورزشکاران‌ سپاه‌ و بسیج‌ دماوند)رهبر انقلاب تاکید بر معنویت را نافی مباحث مادی نمی داند.

 

4-   جهاد در راه خدا

تلاش انسان ها در زندگی به خاطر موارد مختلفی می تواند باشد یکی فقط در فکر این دنیاست تا به معیشت خود سامان دهد و ....اما یک پاسدار واقعی تمام تلاشش در جهت تعالی اسلام و مسلمانان می باشد و فقط رضای او را در خاطر دارد رهبر انقلاب در این مورد می فرماید" پاسداران برای خدا مجاهدت کردند"(.۱۳۸۱/۰۷/۱۷بیانات در دیدار جمعی از پاسداران)

 

5-   سپاهیان؛ مظهر کامل اخلاص‏

پاسداران کسانی هستند علی رغم تمام ظواهر دنیای معمویت را سرلوحه کار خود قرار دادند به عنوان مثال شهدا و جانبازان و حتی افرادی که سالم از جبهه برگشتند بی خبر از آینده خود در جنگ و بخاطر عمل به وظیفه وارد جبهه ها شدند این نمونه اعلای خلوص می باشد.پاسدار واقعی اول از همه باید اخلاص را سرلوحه کار خود قرار دهد.رهیر انقلاب می فرماید" این شهدای بزرگ ما، روزی که قدم در این میدان گذاشتند، به این نیت نبودند که یک روز نامشان پشت بلندگوهای عظیم این کشور و این دنیا برده شود؛ نه. مثل یک انسان معمولی به جبهه رفتند، برای این‏که وظیفه خودشان را انجام دهند. هر جا هم احساس کردند که آن‏جا وظیفه است، به آن‏جا رفتند. این اخلاص است. این اخلاص را امروز ملت ما با خود حمل می‌‏کند و دارد؛ مظهر کامل آن هم در مجموعه‏‌های جوان و مؤمنی است که یکی از بهترین وبرجسته‏‌ترین آن‏ها، مجموعه سپاه پاسداران است."( 2/9/1377)

 

6-   انقلابی زیستن و انقلابی ماندن پاسداران

کارنامه سپاه در این سی و چند سال، یک کارنامه درخشان است یعنی اعماق شخصیت و هویت ملّت ایران را می‏‌توان در این کارنامه مشاهده کرد.از ویژگی های ذاتی ملت ایران ذلت ناپذیری می باشد.نمومنه کامل این هویت در مجموعه پاسداران قابل مشاهده می باشد.رهبر انقلاب در این مورد می فرماید"انقلابی زیستن و انقلابی ماندن" و "ثبات قدم" را از جلوه های زیبای سپاه پاسداران خواندند و خاطر نشان کردند: این تشکیلات قوی بنیه، هیچ گاه به بهانه هایی نظیر بروز تغییرات در جهان و ضرورت تغییر در داخل، از راه اصلی و صحیح منحرف نشد."( ۱۳۹۲/۰۶/۲۶ار فرماندهان و پرسنل سپاه پاسداران)

 

7-   بصیرت کامل از زمان

در کلام امام و رهبری ورود نظامیان به عرصه ی مجادلات سیاسی نهی شده است.که اتفاقا صحبت درستی است ولی به معنای عدم داشتن آگاهی از وضع کشور و جهان نیست. . در اصل یک ‌صد و پنجاهم قانون اساسی کشورمان که به نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره دارد، آمده است: "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی این انقلاب تشکیل شد، برای ادامه‌ی نقش خود در نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پا برجا می‌ماند. حدود وظایف و قلمرو مسئولیت سپاه پاسداران در رابطه با وظایف و قلمرو مسئولیت نیروهای مسلح دیگر با تأکید بر همکاری و هماهنگی برادرانه میان آن‌ها به وسیله قانون تعیین می‌شود.رهبر انقلاب قدرت تحلیل را لازمه ی کار یک سپاهی می داند و ورود سپاه به دسته بندی های سیاسی را نهی کرده است"سپاه برای حفاظت از انقلاب، حتماً باید از تحولات و جریانهای عرصه های مختلف شناخت کافی و کامل داشته باشد. پاسداری از انقلاب نیازمند شناخت دقیق واقعیت هاست بنابراین نمیشود مجموعه ای که بازوی نگهبان انقلاب است درباره جریانهای گوناگون انحرافی، غیر انحرافی وابسته و یا دیگر جریانهای سیاسی، چشمی بسته و نابینا داشته باشد."(۱۳۹۲/۰۶/۲۶ار فرماندهان و پرسنل سپاه پاسداران)

منبع بصیرت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد